Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Tanczos Barna, a anunţat joi, la Bistrița, că, până la sfârșitul acestei luni, toți producătorii și comercianții de băuturi trebuie să se înregistreze în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare (SGR). Cei care nu se conformează riscă să se aleagă cu amenzi între 20.000 şi 40.000 lei.
”Din sistemul garanţie-returnare fac parte toate ambalajele de la 0.1 litri până la 3 litri, ambalaje din plastic, metal şi sticlă în care au fost îmbuteliate băuturi alcoolice, ape minerale, băuturi răcoritoare, bere, vin, spirt, în afară de ulei şi băuturi lactate. În momentul de față nu va intra tetrapak-ul. Analizăm posibilitatea extinderii, dar nu o facem până nu pornește sistemul. Pe 30 noiembrie trebuie să pornească sistemul construit de RetuRo, companie care s-a înfiinţat în baza unei hotărâri de Guvern și care a primit dreptul de a administra sistemul naţional. E o companie înfiinţată de asociaţia marilor producători de băuturi alcoolice şi bere, respectiv de asociaţia celei mai mari lanţuri de magazine, retaileri şi producători. Această companie va finanţa construirea centrelor de numărare, cinci la număr. În acele centre vor ajunge ambalajele preluate manual şi automat de la punctele de preluare. Fiecare agent economic care vinde băuturi alcoolice ambalate în ambalaje SGR are obligaţia constituirii unui punct de preluare. Magazinul mic, magazinul mijlociu, magazinul mare, retailerul de tip supermarket are obligaţia constituirii şi administrării unui punct de preluare. Magazinele mici probabil vor face preluare manuală, magazinele mari vor avea puncte de preluare automată. Înepând cu data de 30 noiembrie, ambalajele vor fi identificate cu sigla SGR, ca fiind ambalaje care fac parte din sistemul SGR”, a explicat ministrul Barna.
Potrivit acestuia, începând cu data de 30 noiembrie, nu se mai pot pune pe piaţă produse ambalate în alt tip de ambalaj, fără sigla SGR.
”Identificarea ambalajului se face de către automat sau de către personalul care face preluarea manuală. Pentru aceste servicii se plătește așa-zisul handling fee. Serviciul de preluare a ambalajelor este un serviciu plătit, nu este o obligaţie gratuită a magazinului. Pentru fiecare sticlă preluată şi pentru care s-a plătit garanţia de 50 bani, acel magazin va primi 15-20 de bani, în funcţie de suma care se va stabili în baza unui ordin de ministru care se va emite ulterior”, a adăugat ministrul Mediului.
Toate ambalajele vor ajunge la centre de preluare logistică şi de acolo vor ajunge în unitățile de reciclare.
”Preţul produsului va include şi cei 50 de bani. Preţul pe raft va include şi garanţia. În momentul în care un consumator final va cumpăra o sticlă de apă, va plăti 50 de bani în plus pentru acel ambalaj, 50 de bani care se recuperează dacă ambalajul va fi predat la punctul de colectare”, a mai menționat ministrul.
La nivel naţional se estimează că în acest sistem ar trebuie să se înscrie aproximativ 40.000 de agenţi economici, cei care nu vor face acest lucru riscând să se aleagă cu amenzi.
”Procesul de înscriere este în derulare. Până la sfârşitul lunii februarie, pe 28, toţi producătorii şi toţi comercianţii au obligaţia să se înscrie în sistem. În cazul în care nu se face acest lucru, amenda este de 20.000 şi 40.000 lei și va fi aplicată de Garda de Mediu. Va fi simplu, Garda de Mediu va avea liste de la Ministerul de Finanţe, comisarii nu vor trebui să meargă pe teren”, a încheiat ministrul Tanczos Barna.