PSD-iștii din județ, în frunte cu Doina Pană se laudă Codul Silvic elaborat în ultimii ani, prin care s-ar fi redus semnificativ tăierile abuzive de lemn. Inițiativa legislativă NU a oprit grupul Schweighofer să proceseze lemn și nici NU a interzis exportul de buștean (cum s-a întâmplat în Albania). În schimb, aceste măsuri populiste au dus la triplarea prețului la lemnul de foc, iar majoritatea comunelor din județ au mari probleme în asigurarea lemnului de foc, pe baza noii legislații.
În 2011, metrul cub de lemn de foc era estimat la 80 de lei, iar în 2018 a ajuns la 250 – 300 de lei. Asta în timp ce prețul la benzină este oarecum același.
Comunele din județ NU au rețele de gaz!
Valea Bârgăului, Valea Ilvelor, Valea Sălăuței și zona de Câmpie a județului NU deține rețele de distribuție a gazelor, motiv pentru care locuințele sunt în continuare încălzite cu lemn. La nivelul județului, aproximativ 200.000 de locuitori se încălzesc în continuare cu lemn! Excepție face municipiul Bistrița și orașele Năsăud și Beclean.
Cu un Cod Silvic ce a ridicat mari-probleme consumatorilor-finali, administrația PSD înființează o Asociație de Dezvoltare Intercomunitară pentru atragerea de fonduri în vederea extinderii rețelelor de gaze.
În urma unui proiect de hotărâre, Consiliul Județean va înființa Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru serviciul de alimentare cu gaze naturale a județului Bistrița-Năsăud! Asociația va fi înființată pe schema ADI Apă-Canal și ADI Deșeuri, asociații care teoretic gestionează cele 2 proiecte implementate din bani europeni. În ce privește ADI Gaze Naturale, deocamdată lipsește obiectul muncii și NU există nicio sursă de finanțare a acestui proiect de extindere de rețele. ADI Gaz va fi înființată pe perioadă nedeterminată, iar comunele din județ vor participa cu bani la funcționarea entității.
CLICK să vedeți proiectul privind constituirea ADI Gaze Naturale!
„Scopul înființării, reglementării, organizării, exploatării monitorizării și gestionării în comun a Serviciului public de alimentare cu gaze naturale, precum și realizarea în comun a unor proiecte de investiții publice de interes zonal sau județean destinate înființării, modernizării și/sau dezvoltării după caz a sistemelor de utilități publice aferente Serviciului pe baza dezvoltării strategiei de dezvoltare a acestuia. „ – după cum se arată în proiectul de hotărâre.
Cota de contribuție:
– Consiliul Județean: 10.000 de lei
– localități peste 5.000 de locuitori: 7.500 de lei
– 2.000 – 5.000 de locuitori: 5.000 de lei
– mai puțin de 2.000 de locuitori: 2.500 de lei.
Salariați „fără număr” pentru realizarea unui studiu de fezabilitate!
Adunarea Generală a Asociației este formată din președintele Consiliului Județean și primarii comunelor membre sau împuterniciți ai acestora. Administrarea asociației: Consiliul Director este organul de conducere , format din președintele Asociației (Radu Moldovan) și 2 membri desemnați de AGA.
La capitolul angajări, nimic NU-i clar și în ADI Gaze Naturale se angajează … „mai mulți juriști și suficienți specialiști! „
Aparatul tehnic propriu va fi condus de un director tehnic executiv numit de Consiliul Director. Din aparatul tehnic vor face parte un secretar, un contabil, unul sau mai mulți juriști dar și un număr suficient de specialiști pentru monitorizarea executării contractului de delegare, conform mandatului acordat Asociației prin prezentul statut.
Obligația operatorului de a extinde până în decembrie 2021 rețeaua de conducte până la intrarea în localitățile atestate ca stațiuni turistice de interes național , respectiv local când aceste localități se află la o distanță de maximum 25 de km de punctele de racordare ale operatorilor de transport.
„În vederea dezvoltării rețelelor de gaze la nivelul județului, respectiv de înființarea de noi rețele de distribuție gaze naturale este necesară ca prim pas constituirea asociației de dezvoltare intercomunitară, care ulterior să întreprindă demersuri pentru întocmirea unui studiu de fezabilitate care va fi avizat de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul energiei. Toți acești pași sunt premergători procedurii prevăzute de lege de concesionare a sistemelor de distribuție.” – după cum se arată în proiect.
Forma de gestiune a serviciului public va fi gestiunea delegată care se va realiza în baza unui/sau mai multor contracte de delegare atribuite operatorilor prin concesiune conform prevederilor legii.
În vederea accesării de fonduri este necesară asocierea UAT-urilor pentru o mai bună gestionare a serviciului public. Realizarea infrastructurii necesare serviciului de gaze se va realiza din bugetul național, din fonduri europene, din împrumuturi, din bugetele locale.
Bistrița, Beclean și Năsăud NU fac parte din această Asociație de Dezvoltare Intercomunitară și își gestionează separat problema alimentării cu gaz metan.
Rețele de gaz în tot județul – alt proiect fără finanțare, folosit ca propagandă electorală!
Proiectul de hotărâre vine ca reacție la criza lemnului de foc și va fi folosit ca propagandă pentru un proiect de extindere a rețelelor în întreg județul…. proiect ce va să vie, cândva.
Fără sursă de finanțare fără proiect tehnic și fără o strategie pregătită din timp pentru a pre-întâmpina criza lemnului de foc, administrația județeană încropește din mers o Asociație care va angaja „mai mulți juriști și suficient de mulți specialiști ” pentru a realiza un studiu de fezabilitate, după cum se arată în documentele proiectului de hotărâre.
Lipsește esențialul: sursa de finanțare a acestor proiecte de anvergură, neglijate de vizionarii făr’ de viziune care au făcut un Cod Silvic prin care s-a triplat prețul la lemnul de foc, după care și-au dat seama că NU există alternativă pentru încălzirea populației pe timp de iarnă…