Mai multe proiecte pe care Primăria Bistrița le derulează cu ajutorul fondurilor europene, prin intermediul Programului Operaţional Regional 2014 – 2020, au fost prelungite cu 6 până la 12 luni, în funcţie de stadiul actual al lucrărilor.
Este vorba despre proiectul Linia Verde, proiectul de reconfigurare a axei de transport public pe traseul Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului, cel de amenajare a pistelor de cicliști, precum și despre proiectele de reabilitare și modernizare a Școlii Gimnaziale nr.1 Bistrița, a Colegiului Tehnic ”Grigore Moisil”, a Grădiniței cu program prelungit nr. 3 și a Creșei nr. 3.
Prezent într-o emisiune la AS-TV, primarul Bistriței, Ioan Turc, a vorbit despre aceste proiecte și a explicat de ce municipalitatea a decis să le prelungească.
”Important de știut este că nu discutăm despre pierderi. Vorbim despre proiectele importante, aferente exercițiului financiar trecut, 2014 – 2020, proiecte care în mare parte sunt finalizate. Există o excepție care trebuie evidențiată – reconfigurarea axei de transport public Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului. În rest, lucrările sunt fie finalizate, fie urmează să fie finalizate chiar până la finalul anului. Dar, ținând cont de faptul că un proiect nu poate fi considerat ca fiind încheiat decât după recepție și ținând cont de faptul că nu ne permitem ca recepția să fie formală, am apreciat că e important, în condițiile în care cadrul legal ne permite, să trecem cu proiectele în anul următor. Și din acest punct de vedere există două nuanțe pe care le evidențiez. Prima se referă la finalizarea tuturor lucrărilor și la recepția lucrărilor, iar a doua la punerea în circuit a investiției“, a explicat primarul Ioan Turc.
În ceea ce privește privește proiectul ”Linie verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluare redusă”, cu o valoare de peste 90 de milioane lei, primarul spune că lucrările sunt aproape finalizate.
”Pe Linia Verde, eu apreciez că până la sfârșitul anului, în condițiile în care se lucrează într-un ritm aproape incredibil, lucrările vor fi încheiate. (…) Echipele care lucrează acum sunt echipe foarte bune. (…) Mă bucur că antreprenorul, care este o societate mare de construcții și care are lucrări în multe locuri din țară, a găsit soluția, deși au existat și tensiuni în această perioadă între constructor și Primărie. Important este că, repet, am ajuns într-un punct în care vedem un ritm bun pentru că și echipele care lucrează sunt oameni foarte buni. Oamenii vin din zona Spermezeu, zona Dejului. Desigur, după finalizarea lucrărilor vom face recepția. Noi am început deja prin serviciul aflat în directa mea coordonare – Serviciul de Monitorizare. Am luat la pas tot ce înseamnă Linie Verde, piste pentru cicliști, reconfigurare axe pentru transport. Avem la virgulă, scriptic, notat toate deficiențele, pentru că există deficiențe. Atunci când lucrările sunt ample, când se lucrează cu ritm este inevitabil. (…) Am convenit cu antreprenorul – conducerea MIS Grup – că toate deficiențele vor fi remediate, dar prioritatea acum este finalizarea lucrărilor sau ducerea lor până într-un punct cât mai avansat, în așa fel încât cheltuielile eligibile, cele din bani europeni, să poată să fie acoperite până la 31 decembrie anul curent, cu excepția proiectului de reconfigurare a axei”, a spus primarul Ioan Turc.
Edilul a oferit detalii și despre proiectul ”Reconfigurarea axei de transport public pe traseul: strada Gării – Bulevardul Decebal – strada Andrei Mureşanu – strada Năsăudului”, a cărui valoare este de peste 70 de milioane de lei, care intră în categoria celor care pot fi etapizate, ceea ce permite decontarea cheltuielilor eligibile prin Programului Regional Nord-Vest 2021-2027.
”Atâta timp cât pasajul pietonal subteran din zona Decebal nu este gata, e limpede că aveam nevoie de o fazare. (…) Pasajul ne-a dat multe bătăi de cap”, a mai spus Ioan Turc, care a reamintit că lucrările la pasaj au stagnat o bună perioadă de timp din cauza faptului că, în urma unei plângeri, a fost necesară efectuarea unei expertize tehnice și în urma acesteia s-a decis turnarea unui număr suplimentar de piloți forați.
”Practic, doar pe axe discutăm despre fazare. Pentru celelalte lucrări nu discutăm despre o fazare”, a mai menționat Ioan Turc.
Un alt proiect care a fost prelungit este “cel de ”Reabilitarea şi modernizarea Şcolii Gimnaziale nr.1 Bistriţa”, în valoare de circa 26 de milioane lei.
”Școala Gimnazială numărul 1 este un proiect finalizat în proporție de 99,9%. Au apărut anumite probleme pe componenta băilor pe care acum constructorul le remediază. Ne propunem ca până la finalul anului să facem și recepția și să închidem și acest obiectiv de siguranță. Dar ne-am luat această plasă de siguranță, adică l-am dus în anul următor”, a adăugat Ioan Turc.
În ceea ce privește proiectul “Reabilitarea și modernizarea Colegiului Tehnic Grigore Moisil”, în valoare de circa 48 milioane lei, prelungit și el, stadiul fizic al lucrărilor este de 86,8%. Lucrările rămase de executat vizează amenajarea exterioară şi punerea în funcţiune a echipamentelor.
Proiectul ”Reabilitare şi modernizare Grădiniţa cu program prelungit nr. 3 şi Creşa nr. 3”, în valoare de aproximativ 13 milioane lei, a fost prelungit pentru că mai trebuie efectuate lucrări de amenajare a rețelelor exterioare, de montaj a echipamentelor și de amenajare a căilor de circulație.
Proiectul ”Amenajare piste de ciclişti în municipiul Bistriţa – Etapa 1” , în valoare de peste 27 de milioane lei, este finalizat în proporție de 98%, dar şi acesta a fost prelungit pentru că au mai rămas de executat lucrări de marcare a pistelor în intersecţiile mari și de punere în funcţiune a sistemului de bikesharing.
”Anul viitor, pe componenta lucrărilor rămase neexecutate discutăm despre bani neeligibili, adică despre lucrări pe care, indiferent când le-am fi făcut, în ce perioadă a anului, tot din bugetul local le plăteam”, a completat Ioan Turc.
Edilul i-a îndemnat pe locuitorii orașului să facă o plimbare pe Bulevardul General Grigore Bălan din municipiu și să vadă cum arată această stradă după ce a fost reabilitată și au fost eliminate și cablurile aeriene.
”Așa va arăta Bistrița peste tot. Urmează Calea Moldovei, strada Năsăudului, Andrei Mureșanu, Decebal, strada Gării, urmează toate străzile din oraș. (…) Pun tot prestigiul meu la bătaie că Bistrița va fi în topul orașelor din România. Va fi printre primele cinci – șapte municipii reședință de județ ca și confort, ca și frumusețe în sinea orașului, ca și infrastructură edilitară, ca și modalitate de petrecere a timpului liber, ca și dimensiune culturală”, a încheiat Ioan Turc.