Programele RABLA Clasic şi RABLA Plus debutează pe 4 februarie, a anunţat ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Tanczos Barna. Bugetul din acest an este de 1,24 miliarde lei, fiind astfel cel mai mare buget din istoria programelor (fără suplimentări ulterioare). RABLA Clasic beneficiază de 560 milioane lei, iar RABLA Plus de 680 milioane lei.
Una dintre noutăţile programului Rabla Clasic este introducerea unui ecobonus de 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani şi are norma de poluare Euro 3 şi inferioară, arată Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, într-un comunicat de presă.
O altă noutate este introducerea posibilităţii casării a două autovehicule uzate pentru achiziţionarea unuia nou, cuantumul finanţării fiind de 7.500 de lei pentru casarea unui autovehicul şi 12.000 lei pentru casarea a două autovehicule. Rămâne obligativitatea casării a cel puţin un autovehicul în cadrul Programului.
„Rabla auto este un program care face majoratul, în acest an se împlinesc 18 ani de când acesta a fost lansat şi a adus o contribuţie semnificativă în ceea ce priveşte întinerirea parcului auto, au fost peste 700.000 autoturisme cumpărate în această perioadă. Este pentru prima dată când planificăm implementarea acestor programe pe 3 ani, în urma consultărilor avute cu asociaţiile producătorilor, importatorilor şi comercianţilor auto, asigurând astfel predictibilitate în implementarea politicilor publice în acest domeniu şi rezultatul scontat este scoaterea din circulaţie a cel puţin 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani până în 2026„, a declarat ministrul Tanczos Barna.
Demnitarul a anunţat şi lansarea unui program destinat instituţiilor publice, cu un buget de 600 milioane lei, prin care primăriile şi autorităţile publice vor putea achiziţiona doar maşini electrice sau hibrid plug-in. În cadrul acestui program, va fi asigurată o finanţare de 80% din valoarea achiziţiei.
„În 2022, vom avea un sistem informatic destinat persoanelor juridice care se vor înscrie în RABLA Clasic sau RABLA Plus, pentru că şi autorităţile publice trebuie să fie încurajate spre achiziţii verzi şi eco-mobilitate. Dacă ne uităm la cifre, în 2021 au fost achiziţionate, în cadrul RABLA PLUS, 8500 maşini de către persoane fizice şi 7728 maşini de către persoanele juridice, cifre care arată interesul românilor pentru achiziţia unor autoturisme mai prietenoase cu mediul. Cetăţenii interesaţi să se înscrie în programul RABLA trebuie să ştie că vechimea autovehiculului uzat eligibil în program trebuie să fie de cel puţin 6 ani de la data primei înmatriculări în România, faţă de 8 ani cât este în prezent. Totodată, se diminuează cu 5 grame valorile cantităţilor de emisii de CO2/KM aferente pragului de eligibilitate şi pragului de obţinere a ecobonusului”, a declarat preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu, Fulop Lorand-Arpad.
O altă modificare adusă programului este că valabilitatea notei de înscriere va fi de 300 zile de la emiterea acesteia, faţă de 240 zile cât este în prezent. În plus, se elimină termenul de 60 zile de casare/radiere a autovehiculului uzat, solicitanţii având posibilitatea de a-l casa/radia până la emiterea facturii autovehiculului nou.
În ceea ce priveşte Rabla Plus, se introduce obligativitatea casării unui autovehicul uzat pentru achiziţionarea unui autovehicul nou. Totodată, se introduce un bonus de 1.500 lei/autovehicul, acordat pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani şi care are norma de poluare nu mai mare de Euro 3.
Astfel, pentru fiecare autovehicul nou, va exista posibilitatea casării a maximum 2 autovehicule uzate, cuantumul finanţării urmând a fi:
- pentru achiziţionarea unui autovehicul nou, în schimbul casării unui autovehicul uzat – maximum 46.500 de lei pentru un autovehicul pur electric (45.000 de lei ecotichetul + 1.500 lei/autovehicul, acordat dacă autovehiculul uzat este mai vechi de 15 ani şi are norma de poluare nu mai mare de Euro 3) şi maximum 21.500 de lei pentru un autovehicul hibrid plug-in (20.000 de lei ecotichetul + 1.500 lei/autovehicul, acordat dacă autovehiculul uzat este mai vechi de 15 ani şi are norma de poluare nu mai mare de Euro 3).
- pentru achiziţionarea unui autovehicul nou, în schimbul casării a două autovehicule uzate – maximum 51.000 de lei pentru un autovehicul pur electric (45.000 lei ecotichet + 3.000 lei prima de casare + 2 bonusuri de vechime a câte 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani şi are norma de poluare nu mai mare de Euro 3) şi maximum 26.000 de lei pentru un autovehicul hibrid plug-in (20.000 lei ecotichet + 3.000 lei prima de casare + 2 bonusuri de vechime a câte 1.500 pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani şi care are norma de poluare nu mai mare de Euro 3).
În ceea ce priveşte achiziţia unei motociclete, prima de casare va fi de 7.500 lei în cazul în care autovehiculul casat are o vechime mai mare de 15 ani, cu normă de poluare nu mai mare de Euro 3 sau 6.000 lei, în cazul casării unui alt tip de autovehicul uzat.