Elevii claselor a V-a și cadrele didactice implicate în procesul de învătământ vor utiliza, în primele opt săptămâni ale noului an școlar, un compendiu introductiv pentru gimnaziu care propune o abordare modernă și interactivă, menită să încurajeze dezvoltarea competențelor cheie. Principiul pedagogic de la care pornește acest compendiu este cel de învățare activă, prin care elevul nu este doar un receptor, ci un participant implicat în propria învățare.
Decizia de a introduce această metodă aparține ministrului Educației Naționale, Liviu Marian Pop, și are ca obiectiv sprijinirea elevilor de clasa a V-a afectați de absența temporară a manualelor școlare.
Compendiul include resurse de învățare și propune o abordare modernă, interactivă, sintetică, menită să încurajeze gândirea critică şi comunicarea prin activităţile şi aplicaţiile integrate.
“Documentul are 296 de pagini și este structurat pe 6 arii curriculare: Limbă şi comunicare (Limba şi literatura română, Limba modernă 1 – Engleză și Franceză și Limba modernă 2 – Engleză, Franceză și Germană), Matematică și Științele Naturii (Matematică, Biologie), Om și societate (Educație socială, Istorie, Religie – cultul ortodox, Geografie, Religie – cultul penticostal), Arte (Educație plastică, Educație muzicală), Tehnologii (Educație tehnologică și aplicații practice, Informatică și TIC), Consiliere și orientare (Consiliere și dezvoltare personală). Fiecare lecție este reflectată în mod distinct, fiecare disciplină având alocate un număr de pagini corelat cu numărul de ore pe săptămână alocate studiului, potrivit planului-cadru” precizează Ministerul Educației Naționale într-un comunicat.
Cele mai importante avantaje ale acestei resurse de învățare sunt următoarele:
- accesul la resurse de învăţare absolut necesare, în contextul în care anumite discipline sunt studiate pentru prima dată
- accentul se mută de pe conţinuturi, esenţializate în acest material, pe crearea unor contexte de învăţare relevante în dezvoltarea competenţelor generale şi specifice indicate de programele şcolare
- elevii au ocazia să facă mai ușor legături între diferite discipline prin intermediul unor activități prin care pot extinde/transfera achizițiile în contexte noi.
Conţinutul a fost elaborat de grupuri de lucru cu experienţă în dezvoltare de curriculum, sub coordonarea metodologică a Institutului de Ştinţe ale Educaţiei, instituţie în subordinea Ministerului Educaţiei Naţionale.
Încă din această săptămână au fost distribuite deja la nivel național 82.200 de exemplare în 20 de județe. Până la începerea noului an școlar, compendiul va ajunge în toate unitățile de învățământ gimnazial din ţară. În total au fost comandate 177.000 de exemplare, care au costat 732.780 de lei.
Compendiul poate fi descărcat gratuit aici: Compendiu introductiv pentru gimnaziu
Manualul unic din care vor învăţa elevii de clasa a V-a timp de două luni este plin de greşeli, iar copiii sunt trimişi să studieze pe internet. O recunoaşte şi ministrul educaţiei: compendiul a fost scris pe repede înainte, în ultimele săptămâni. Reprezentanţii profesorilor consideră că ministerul avea la îndemână o soluţie mult mai simplă.
Ghidul cuprinde 14 materii sintetizate în mai puţin de 300 de pagini şi va fi folosit până când elevii de clasa a V-a vor primi manualele.
Cele 296 de pagini ale compendiului conțin numeroase greşeli de redactare. Spre exemplu, numele pictorului francez postimpresionist Paul Cezanne se scrie, de fapt, cu dublu n, dar în manual e trecut cu unul.