Au trecut 10 ani de când e Crețu primar și în Bistrița NU s-a realizat nicio variantă ocolitoare, niciun drum asfaltat (majoritatea drumurilor asfaltate sunt în zonele de case) și municipiul are mari probleme la capitolul infrastructură și fluidizare trafic.
Administrația Crețu a RATAT fondurile europene pe centura ocolitoare, deoarece traseul ales NU a fost cel mai potrivit și a fost blocat , spre satisfacția unora și spre ne-mulțumirea altora. Subiectul revine în spațiul public, dar un lucru e clar: municipiul Bistrița NU va avea centură în următorii 5 -10 ani! Din păcate.
Cu toate că NU există nimic-concret, Radu Moldovan a lansat în spațiul public o nouă fumigenă! Fără sursă de finanțare, centura Bistriței este un subiect pe care PSD-iștii îl reiau periodic…
Iată principalele ARGUMENTE pentru care centura ocolitoare a Bistriței rămâne un subiect de propagandă:
1. Drumul județean intitulat Poarta Transilvaniei a epuizat toate resursele financiare alocate pe proiecte MARI de infrastructură (50 de MILIOANE de euro pe județ)! Deci, ADIO speranțe de finanțare pentru alte drumuri ocolitoare, din bani europeni!
2. NU se știe traseul unei eventuale centuri ocolitoare a Bistriței, caz în care documentațiile ar putea dura câțiva ani! (studii geo, exproprieri, studii de fezabilitate etc). Spre exemplu, la Poarta Transilvaniei a durat 4 ani de la începerea documentațiilor până la semnarea contractului de finanțare… Cu toate că hârtiile existau, deoarece Poarta Transilvaniei fiind compusă din mai multe drumuri județene care erau inventariate. În ce privește varianta ocolitoare a municipiului, la această oră ar trebui să existe un proiect tehnic, un traseu clar pentru un asemenea proiect, dar toate aceste elemente sunt o necunoscută: traseul NU este foarte clar (deși se speculează varianta centurii Viișoara – Monariu – Budac – Livezile).
3 . Între anii 2021 – 2025 va fi următorul exercițiu financiar, dar accesarea de fonduri europene NU ține de actuala putere sau de un partid anume, ci ține strict de capacitatea administrativă de a depune proiecte eligibile. Deci e mai degrabă administrație decât politică!
Centura de Sud a fost un mega-eșec al administrației Crețu, pe care acum îl decontăm cu toții!
Costurile centurii pe Codrișor erau enorme: peste 10 MILIOANE pe euro pe kilometru pentru un drum cu 2 benzi. S-au pierdut 170 de MILIOANE de euro, deoarece primarul Crețu a exclus o altă variantă, mut mai accesibilă: Viișoara- Monariu – Budac, pe motiv că cei 170 de milioane de euro NU ar fi ajuns. S-a încăpățânat pe varianta centurii pe Codrișor, unde dealul urma a fi consolidat, deoarece prezintă alunecări. Varianta a PICAT, deoarece zona se vrea a fi exploatată pentru realizarea unei păduri, în extensia Parcului Municipal.
De ce NU mai sunt bani europeni pentru o centură ocolitoare? Simplu: județului s-au acordat 50 de MILIOANE de euro, bani care se realizează Poarta Transilvaniei!
Conform documentației din Ghidul Solicitantului, orice drum județean a fost eligibil pentru suma maximă de 50 de MILIOANE de euro și de aceea Poarta Transilvaniei a fost reconfigurată și limitată la suma impusă! Aproximativ 50 de MILIOANE de euro costă Poarta Transilvaniei.. bani alocați din fonduri europene.
Dimex a luat “caimacul” de pe Poarta Transilvaniei! Zațul a rămas la alții!
Poarta Transilvaniei: Tronsonul de drum județean pentru care s-a prins finanțare europeană însumează o lungime de 49,917 km și corespunde loturilor 2,3 si 4… contracte de aproximativ 38 de MILIOANE de euro!!! Lotul 5 se realizează din bani guvernamentali, alocați prin PNDL. De la semnarea contractului de finanțare s-au încheiat și procedurile de achiziție și s-au semnat contractele cu firmele care se vor ocupa efectiv de lucrări.
La modernizarea Drumului Blajului, Dimex i-a șmecherit pe toți: a luat licitația la cel mai mic preț și a rotunjit cu încă 20% din lucrări suplimentare!
Pentru modernizarea Drumului Blajului s-au prezentat 14 firme, dar într-un final licitația a fost câștigată de Dimex SA, care a venit cu prețul cel mai mic, respectiv 15.2 milioane de lei ( 3.38 milioane de euro).La această sumă, s-au adăugat 600.000 de euro printr-un act adițional, semnat în 22 septembrie. Contractul a fost atribuit companiei Dimex și reprezintă 20% din valoare licitată, adică 3.3 milioane de lei (600.000 de euro).
MIS Grup a luat contractul de 11 MILIOANE de euro, pe Ilve! Peste 800.000 de euro /kilometru pentru modernizările „de pe Ilve!”
Lucrările de modernizare se vor realiza pe DJ 172D – KM 75+353 – KM 93+132: Măgura Ilvei – Ilva Mare – Lunca Ilvei – limita sit Natura 2000 (zona cabanei Silhoasa). Pe cea mai mare parte a sa DJ 172D se desfășoară adiacent Văii Ilva, care în perioadele cu precipitații intense sau când se formează viituri afectează stabilitatea și rezistența corpului drumului. Lotul 5 se desfăşoară între km 75 +353 – 93 + 132 . având o lungime de 18 km și străbate localitățile: Măgura Ilvei, Ilva Mare, Lunca Ilvei până la limită cu situl Natura 2.000.
Pentru variante ocolitoare, NU există finanțare pe nicio axă europeană, iar de la Minister abia-abia ranforsează drumurile naționale, la 6 ani de promisiuni!
Radu Moldovan a câștigat alegerile din 2012 cu două mari promisiuni: modernizarea drumului Beclean-Sângeorz, respectiv Bistrița-Năsăud. De fapt, DN 17 C ( Bistrița – Năsăud spre Valea Sălăuței) și DN 15 D ( Beclean – valea Someșului), aparțin Companiei Naționale de Administrare a Drumurilor Naționale, iar Consiliul Județean NU are nimic de-a face cu aceste drumuri. Cu toate astea, Moldovan s-a înhămat la asfaltare și a luat voturi de pe Valea Sălăuței și de pe Valea Someșului cu aceste două promisiuni.
Cu bani de la Minister NU au fost în stare să ranforseze Drumurile Naționale, deși au trecut 6 ani! Centura Bistriței e propagandă!
Directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Narcis Neaga, s-a aflat, miercuri, 13 iunie, într-o vizită în județul Bistrița-Năsăud, unde a inspectat lucrările de ranforsare a DN 17D. Cu acest prilej, directorul CNAIR a vorbit și despre posibilitatea realizării variantei de ocolire a municipiului Bistrița, un proiect despre care primarul Bistriței, Ovidiu Crețu, afirma că nu este abandonat, cu toate că până acum lucrurile nu au primit o finalitate. În opinia lui Narcis Neaga, realizarea unei centuri a municipiului Bistrița este o prioritate pentru CNAIR, care în perioada următoare va face demersurile necesare pentru ca lucrările să poată începe.
La modernizarea Drumurilor Naționale 17 C și D se utilizează metoda „în situ”… adică se re-folosește materialul din covorul asfaltic. Cu toate că NU are niciun fel de atribuții pe Drumurile Naționale, Radu Moldovan este prezent pe aceste șantiere pentru a puncta la capitolul imagine. Președintele Consiliului Județean NU este constant și atunci când șantierele au fost oprite s-a dezis de marea sa promisiune, pe motiv că NU are atribuții în acest sens.
Acum, Radu Moldovan reia din nou vizita pe șantiere, dar faptul că un președinte de Consiliu Județean încearcă să-și asume alocări de bani care vin pe alte direcții este… Ca și cum reabilitarea DN 17 de la Bistrița la Tihuța ar fi fost trecută în dreptul lui Liviu Rusu care la acea vreme era președinte de Consiliu Județean.
Bistrița e-n PLOP la capitolul infrastructură și soluții de trafic!
Traficul este sufocat pe Calea Moldovei, zona unde Primăria a autorizat cartiere de blocuri și 2 Galerii Comerciale! Zona este una aglomerată și Primăria Bistrița trebuie să găsească soluții urgente pentru fluidizarea traficului. În zona Galeriilor comerciale se construiește un cartier de 4 BLOCURI și în zona Selgros va apărea un nou complex comercial. Pe Calea Moldovei s-a dezvoltat un puternic pol comercial, însă pe aceeași infrastructură. La această oră NU există variante ocolitoare și nici proiecte de anvergură care să fluidizeze traficul de pe Calea Moldovei, dar cu toate astea, urbaniștii au autorizat blocuri, galerii comerciale și astfel zona s-a aglomerat!
Strada Lucian Blaga DN 17 C face legătura cu drumul de centură al orașului și traficul greu este dirijat pe această arteră . Traficul este îngreunat și de trecerea la calea ferată ne-semnalizată de pe aceeași stradă!
Zona Viișoara este de asemenea super-aglomerată și administrația Crețu NU a găsit nicio soluție de fluidizare a traficului. La capitolul străzi asfaltate, media e de 4 străzi pe an și majoritatea acestor străzi se află în cartierele de vile, în zonele noi de locuințe. În 10 ani NU s-a asfaltat nicio stradă în municipiu iar investițiile de modernizare din bani europeni (Linia Verde, axa Gării – Decebal – Andrei Mureșanu) vor PARALIZA orașul în pre-campania electorală!
Fără sursă de finanțare, fără un traseu CLAR, Bistrița va rămâne fără variantă ocolitoare în următorii ani și promisiunile de finanțare din bani guvernamentali NU pot fi luate în seamă. Singura variantă de finanțare pentru un proiect de anvergură o reprezintă fondurile europene. Până la identificarea unei surse de finanțare REALE, Bistrița se confruntă cu mari probleme de trafic. Infrastructura deficitară și traficul aglomerat vor fi principalele bile negre ale administrației, pe care PSD-ul le va deconta în alegeri.