Guvernul României a aprobat în ședința de astăzi, 24 mai, ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative în scopul furnizării de servicii publice electronice aferente înmatriculării vehiculelor în România.
”Actul normativ aprobat astăzi creează cadrul legal pentru conceperea, operaționalizarea și gestionarea unei aplicații prin care cetățenii care doresc să înmatriculeze un vehicul, să transcrie dreptul de proprietate sau să radieze un vehicul să poată face acest lucru fără a mai fi nevoie să se deplaseze la un sediu al serviciilor de înmatriculare”, precizează Ministerul Afacerilor Interne într-un comunicat de presă.
Aplicația va fi gestionată de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări din Ministerul Afacerilor Interne și va permite cetățenilor să introducă un set minim de date necesare identificării vehiculului și, după caz, eventuale înscrisuri în formă electronică necesare operațiunilor de înmatriculare, transcriere a transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, emitere a unui nou certificat de înmatriculare, radiere din circulație, precum și declarare fiscală sau radiere din evidențele fiscale (documente de transfer al dreptului de proprietate încheiate în afara platformei, dovada declarării furtului vehiculului, certificat de distrugere etc.).
Procesul de debirocratizare a procedurii de înmatriculare a vehiculelor, prin oferirea posibilității efectuării acestor operațiuni în regim on-line, reprezintă un progres major pentru simplificarea relației dintre cetățeni și instituțiile publice.
”Continuăm, prin Ordonanța de Urgență adoptată astăzi, amplul proces de modernizare și eficientizare a serviciilor oferite cetățenilor. Posibilitatea de a înmatricula sau radia on-line un vehicul reprezintă scutirea de drumuri, la mai multe instituții, pentru peste un milion și jumătate de cetățeni, care solicită aceste proceduri anual. Este un nou pas spre normalitate, normalitate confirmată și de succesul de care se bucură în rândul cetățenilor români celelalte proiecte de digitalizare implementate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne în mandatul meu: eliberarea on-line a certificatului de cazier judiciar, accesarea on-line a istoricului sancțiunilor auto, programarea prin intermediul platformei hub.mai.gov.ro pentru eliberarea pașaportului, obținerea avizelor pentru construcții și amenajarea teritoriului în format on-line“, a declarat ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode.
La nivel național, în anul 2022 au fost eliberate 1.455.388 certificate de înmatriculare (exceptând documentele emise ca duplicat al unor certificate deteriorate, pierdute sau furate) și au fost efectuate 167.847 operațiuni de radiere. Aplicația este programată să devină operațională în cursul acestui an.
Proiecte majore de digitalizare la nivelul Ministerului Afacerilor Interne
Oferirea posibilității ca procedurile de înmatriculare și radiere a vehiculelor să fie realizate on-line este al cincilea mare proiect de digitalizare la nivelul Ministerului Afacerilor Interne în perioada 2022-2023.
Ministerul Afacerilor Interne a creat și gestionează platforma on-line hub.mai.gov.ro, destinată special eficientizării relației cu cetățenii.
Din luna februarie și până în prezent, platforma hub.mai.gov.ro a înregistrat peste 1.155.000 de accesări, fiind create peste 145.000 de conturi de utilizator.
Certificatul de cazier judiciar, obținut on-line
Prin intermediul acestei platforme, cetățenii pot obține din fața computerului, pe loc și gratuit, începând cu data de 1 Februarie 2023, certificatul de cazier judiciar.
Pentru acest lucru este necesară crearea unui cont în platformă, fie direct, caz în care este necesară deplasarea o singură dată la o unitate a Ministerului Afacerilor Interne pentru confirmarea identității, fie prin intermediul Ghișeul.ro, caz în care nu mai este nevoie de deplasarea la o unitate a MAI, accesul facându-se cu credențialele din portalul de plată a taxelor și impozitelor.
De la operaționalizarea secțiunii pentru eliberarea certificatului de cazier judiciar și până astăzi, 24 Mai 2023, au fost emise peste 121.000 de certificate de cazier judiciar.
Istoricul sancțiunilor rutiere, la un click distanță
Începând din data de 18 Mai 2023, cetățenii români care dețin permis național de conducere pot accesa on-line istoricul sancțiunilor rutiere.
Procedura de autentificare este similară celei pentru obținerea certificatului de cazier judiciar, având la dispoziție autentificarea directă prin intermediul platformei sau autentificarea prin intermediul Ghișeul.ro.
În mai puțin de o lună, peste 2400 de cetățeni au solicitat și accesat istoricul propriu al sancțiunilor rutiere.
Programări pentru eliberarea pașapoartelor, avize pentru urbanism, amenajare a teritoriului, dar și autorizații de construcție ori desființare a construcțiilor, obținute on-line
Prin intermediul platformei MAI a fost simplificată procedura de programare pentru obținerea pașaportului românesc.
Această operațiune poate fi făcută tot prin accesarea hub.mai.gov.ro, cu un cont valid de utilizator și parcurgerea câtorva etape simple și intuitive.
De la operaționalizarea serviciului până în prezent, prin intermediului HUB-ului, s-au programat peste 354.800 de persoane.
De asemenea, prin intermediul aceluiași Hub pot fi depuse on-line documentele necesare pentru obținerea avizelor de la Direcția Generală Logistică a Ministerului Afacerilor Interne pentru urbanism, amenajare a teritoriului, dar și autorizații de construcție ori desființare a construcțiilor. Au fost emise astfel, de către Direcția Generală Logistică din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, 1537 de avize începând cu anul 2022.
Proiectele de digitalizare au fost implementate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne în scopul îndeplinirii obiectivelor stabilite prin Programul de Guvernare 2021-2024, în ceea ce privește dezvoltarea instrumentelor de e–guvernare pentru cetățeni și mediul de afaceri.