Direcția de Servicii Publice execută lucrările de plombare, asfaltare, peticire a străzilor din municipiul Bistrița. Serviciul are aproximativ 250 de angajați și este condus de Ioan Crețiu, directorul care încasează 1.000 de euro salariu pentru coordonarea muncitorilor.
O mică parte a serviciilor DSP sunt externalizate iar marea problemă a acestei direcții o reprezintă calitatea lucrărilor executate. În fiecare an, parcul-auto al Direcției de Servicii Publice se reînnoiește, însă fără a se vedea o creștere calitativă. În cele 3 mandate ale lui Ovidiu Crețu, s-au cumpărat: tractoare, bascule, autogreder, cilindrii compactori, camion cu platformă de tractări-auto, mașină de finisat asfalt.
Direcția de Servicii Publice cheltuie 20% din bugetul local (8 MILIOANE de euro pe an!) Au utilaje moderne, dar fac cele mai proaste lucrări posibile!
Banii pentru funcționarea Direcției de Servicii Publice sunt alocați din bugetul local și sunt folosiți pentru salarizarea personalului, reparații utilaje, închirieri și funcționare. DSP se ocupă de spațiile verzi, deratizări, marcaje rutiere, toaletări arbori, plantări panseluțe și cheltuie 20% din bugetul TOTAL al Bistriței. Cu toate că beneficiază de buget ENORM, Direcția de Servicii Publice execută lucrări de proastă calitate și NIMENI nu este tras la răspundere în acest sens.
Iată BUGETUL detaliat al Direcției de Servicii Publice și natura lucrărilor:
Pentru întreținere străzi – 6.7 milioane de lei: plombări, reparații, închiriat utilaje pentru deszăpezire, indicatoare rutiere, reparații stația de mixturi asfaltice, deszăpezire, cheltuieli transport pentru materiale diferite (piatra concasata, sare)
Reparații curente: – 4 milioane de lei: reparații spații de joacă, fântâni arteziene, reparații curente clădiri, lucrări de reparații piețe
Cheltuieli materiale pentru serviciul transporturi, întreținere circulație – 3 milioane de lei.
Cheltuieli materiale – 2.3 milioane de lei: închirieri utilaje obiecte de inventar, cheltuieli utilitati(incalzit sere, energie electrica, apa pentru sere si parcuri),piese de schimb,combustibil pentru motocositori, hrana pentru pesti si veverite in Parcul municipal,protectia muncii,materiale sanitare, deplasari, pregatire profesionala,telefon, materiale curatenie, furnituri birou;
Serviciul Intretinere imobile si mobilier urban – 2.3 milioane de lei pentru întretinere banci -300 buc.;intretinere spatii de joaca(zona de protectie din cauciuc, echipamente, imprejmuire,vopsit imprejmuire -689,4 ml pentru 7 spatii de joaca);intretinere pasaj pietonal subteran str. Garii- Dimitrie Cantemir;intretinere indicatoare – 250 buc.;intretinere cismele de baut apa(M.Eminescu – 2 buc.;Panait Cerna-parc agrement -2 buc.);intretinere imobile Simpozionului nr.2;intretinere WC- public (P-ta Centrala, L.Rebreanu) ;intretinere instalatii brad si lucrari amenajare sarbatori de iarna;
Servicii de intretinere a iluminatului public si iluminatului festiv;lucrari de instalare echipamente pentru iluminatul stradal – 2 milioane de lei
Serviciul Mecanizare – 1.8 milioane de lei pentru combustibili pentru 61 autovehicule si utilaje de lucru, Piese de schimb pentru 86 autovehicule,utilaje, remorci si accesorii folosite pentru lucrarile specifice serviciilor; asigurări RCA
Serviciul Exploatare centrale termice, instalatii – 500.000 de lei pentru verificari supape de siguranta conform prescriptii ISCIR,verificari metrologice analizoare gaze;verificari metrologice aparate de masura;analize laborator apa;transport reziduuri;verificari extinctoare;contract extern de sanatate si securitate in munca ;prestari servicii paza fosta Uzina termica,prestari servicii paza -Simpozionului nr2
Ecarisaj – 200.000 de lei pentru hrană câini și întreținere adăpost canin
Strand, capela – 300.000 lei.
TOTAL: aproximativ 20 de MILIOANE de lei
Salarizarea celor 250 de angajați: încă 9 milioane de lei!
Direcția de Servicii Publice are cheltuieli de personal esteimate pe 2017 la 9.1 milioane de lei. Direcția se subordonează Consiliului Local și apoi primarului municipiului, care l-a desemnat pe Cristian Niculae să se ocupe de verificare.
DSP -ul are un director, în persoana lui Ioan Crețiu care are în subordine aproximativ 250 de angajați. Funcționarii publici cu studii superioare care fac parte din organigramă ajuns la salarii de 2.000 – 3.000 de lei. Ioan Crețiu are aproximativ 4.500 de lei pe lună, dar marea problemă o reprezintă proasta-salarizare a muncitorilor calificați care execută lucrările propriu-zise. De-aici apar problemele referitoare la calitatea lucrărilor, durata lungă de finalizare.
Organigrama Directiei de Servicii Publice Bistrita
La aceste sume se adaugă sume care trec prin bugetul DSP, dar se varsă în conturile altor firme și reprezintă subvenții pe transportul în comun ,curățenie stradală, întreținere iluminat public:
– 6.6 milioane de lei subvenție pentru transportl în comun. Jumătate din sumă o reprezintă subvenția pentru transporturi conform HCL nr. 207/2010 și jumătate reprezintă co-finanțarea reducerilor pentru pensionari, elevi, profesori, conform HCL 178/2009. Suma finală intră direct în conturile TRANSMIXT. Curtea de Conturi a sesizat nereguli la aceste aspecte și momentan există un proces pe rol intentat Primăriei Bistrița.
– 12.5 milioane de lei, reprezentând taxa de salubrizare și curățenie străzi (care ajunge în conturile SUPERCOM)
– 1.3 milioane lei taxe de ape meteorice (care ajunge în conturile Aquabis).
– 1.1 milioane de lei pentru întreținerea iluminatului public (banii ajung în conturile firmei Electro-Ursa, cea care în utimii 3 ani a câștigat acest contract cu Primăria Bistrița.
Utilajele moderne ale DSP-ului, achiziționate în ultimii ani, depășesc 500.000 de euro!
Aproximativ 900.000 de lei (200.000 de euro) este prețul de achiziție al autogrederului cumpărat în 2016 din bani publici. Utilajul poate fi folosit la lucrările de pământ pentru eliminarea stratului vegetal, formarea patului, profilarea și nivelarea drumului, executarea rambleelor la terenuri plane prin săparea și deplasarea pământului din gropi de împrumut, formarea și finisarea taluzurilor la ramblee și debleuri în terenuri fără obstacole.
Se utilizează de asemenea la amestecarea pământurilor cu diferite materiale de adaos sau cu lianți, precum și la împrăștierea lor, la săparea șanțurilor de scurgere și scarificări ușoare. Autogrederele se mai folosesc la lucrări de întreținere a drumurilor și a șanțurilor și la înlăturarea zăpezii de pe căile rutiere.
Finisor asfalt: Prețul utilajului depășește 150.000 de euro și a fost cumpărat în primul mandat al primarului Ovidiu Crețu și este folosit la amenajarea parcărilor de reședință, plombări sau reabilitări străzi. Deși covorul asfaltic ar trebui să fie perfect-drept sunt cazuri în care muncitorii DSP nu calibrează utilajul. Spre exemplu strada Industriei prezintă denivelări pe toată lungimea ei, deși a fost asfaltată folosind acest utilaj.
Primăria Bistrița a comandat o mașină de ridicări-auto pentru a începe marea HINGHERIADĂ a vehiculelor parcate aiurea. În 2012, primarul Ovidiu Crețu a hotărât să achiziționeze utilajul și a demarat procedurile, urmând ca TOȚI banii încasați de la șoferi să intre în contul instituției. De 3 ani, mașina care a costat 100.000 de euro zace nefolosită în curtea D.S.P-ului.
La ce sume ENORME cheltuie acest serviciu al Primăriei Bistrița ar fi nevoie urgentă de un audit intern pentru eficientizarea Direcției de Servicii Publice. În mai multe rânduri s-a pus problema externalizării DSP-ului, dar până acum NU s-au luat măsuri pentru remedierea situației și astfel Direcția de Servicii Publice rămâne o gaură neagră la bugetul local. Ba mai mult, produce indignarea locuitorilor prin lucrările de plombare-asfaltare execrabile.
Salariul de aproximativ 1.000 de lei pentru cele 8 ore/zi face ca muncitorii cu experiență să plece în mediul privat, iar DSP-ul să lucreze cu o organigramă stufoasă de oameni slab-pregătiți și prost-coordonați.
Mai grav este faptul că deși se fac investiții și se aduc utilaje moderne se lucrează prost și nimeni nu este tras la răspundere, iar anual aproximativ 20 % din bugetul local se scurge spre Direcția de Servicii Publice (salarii + funcționare)! Nici măcar un audit intern NU a fost realizat în vederea eficientizării acestui serviciu unde numai primarul Crețu are pârghii de control.
Citiți și: