Ioan Turc: Ne propunem ca la final de octombrie să avem deschisă integral circulația pe axa Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului. Lucrările la pasajul subteran vor mai dura

Circulația rutieră pe străzile cuprinse în proiectul de reconfigurare a axei de transport public Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului ar putea fi redeschisă integral la finalul lunii octombrie, afirmă primarul Ioan Turc. În schimb, lucrările la pasajul subteran din zona Decebal ar putea să mai dureze și să nu fie finalizate până la sfârșitul anului.

Prezent într-o emisiune la AS-TV, primarul Ioan Turc a vorbit despre lucrările realizate în cadrul proiectului care prevede reconfigurarea axei de transport Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului, dar și despre problemele de care municipalitatea s-a lovit în implementarea acestui proiect finanțat din fonduri europene.

Vorbim așadar despre străzile Năsăudului, Andrei Mureșanu, Decebal, Gării. Lungimea acestui coridor este de circa 5 km și avem intervenții care țin de refacerea patului drumului, devieri de rețele, realizarea sistemului de preluare a apelor pluviale, introducerea canalizației pentru fibra optică. (…) În afară de săpătură și devierile de rețele, o mare problemă o reprezintă și înlocuirea de conducte, dar și pasajul subteran din zona Pieței Decebal. Aici lucrările au demarat cu destul de mare dificultate pentru că devierile de rețele – e un păienjeniș de rețele în zona respectivă, este o zonă dens populată, cu un număr foarte mare de apartamente – s-au făcut cu foarte mare dificultate. La un moment dat, cineva a făcut o anumită zonă către Inspectoratul de Stat în Construcții cu privire la un potențial pericol pe care lucrările respective l-ar putea avea pentru clădirile învecinate. În urma sesizării respective, procedural, ISC-ul a venit și a cerut expertiză. Expertiza a durat pentru că există un singur expert în tot Ardealul nostru care poate să facă așa ceva. E finalizată și expertiza. Avem și soluția tehnică. Lucrările vor fi reluate cel mai târziu către finalul săptămânii. Expertiza spune că pe zonele de intrare-ieșire în tunel trebuie să mai fie turnați niște stâlpi de susținere. Asta spune expertul, proiectantul spune că nu, că el a gândit suficient de bine soluția de rezistență. Dar ca să nu mai treneze lucrurile, am spus bun, atunci mai turnăm niște piloni. Ne propunem ca undeva în luna octombrie, final de octombrie, să avem deschisă circulația integral și pe Decebal – Andrei Mureșanu – Gării. Lucrările la pasaj vor mai dura. E posibil ca ele să nu fie finalizate până la 31 decembrie. Eu am modificat acest proiect și în ceea ce privește mobilitatea. Inițial, ideea a fost ca acest pasaj să aibă doar scări de beton. În urma discuțiilor pe care le-am făcut cu ani în urmă, în care am criticat formula respectivă, au fost prevăzute și lifturi. Dar eu am spus clar că avem nevoie și de scări rulante. Lifturile sunt bune, sunt o soluție corectă, îndeosebi pentru persoanele cu dizabilități, dar pentru o mai bună mobilitate avem nevoie și de scări rulante. După lupte îndelungate cu proiectantul, am reușit să rezolvăm și această problemă Pe toate cele patru căi de acces, pe componenta de urcare vom avea și lifturi și scări rulante”, a explicat primarul Ioan Turc.

Edilul Bistriței a menționat că o altă problemă legată de axa de transport Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului este cea care apare dintr-un potențial risc de avarie a unor conducte de apă.

Am avut discuții cu operatorul de apă, am avut discuții cu Consiliul Județean, pentru a schimba acum, în ceasul al 12-lea, anumite tronsoane. Sunt tronsoane care au fost schimbate, dar sunt și tronsoane care nu au fost schimbate – și nu puține. Ei, după ce noi venim cu lucrări de fond și foarte scumpe, o eventuală avarie ar compromite grav calitatea acestor lucrări. Ni s-a invocat de către Aquabis și Consiliul Județean că nu sunt bani în afară de cei prevăzuți în Masterplanul de Apă și Canal. Voi avea o nouă discuție cu conducerea Aquabis, să văd care e stadiul viitoarei proceduri. Până acum au făcut patru și nu s-a prezentat nimeni. Ceea ce am obținut de la Aquabis și Consiliul Județean a fost angajamentul lor ferm că nu vor afecta prin viitoarele intervenții – în situația în care cea de-a cincea procedură va fi cu succes și Masterplanul de Apă și Canal în municipiul Bistrița se va implementa – lucrările realizate de municipalitate, că vor merge pe spațiul verde, că vor folosi o metodă modernă care presupune anveloparea pe interior a conductelor de apă și canalizare. I-am întrebat dacă această procedură se poate realiza și pe conductele de apă. Mi-au spus că da. Îi cred pe cuvânt de onoare”, a mai completat Ioan Turc.

Primarul a adăugat că lucrările în cadrul acestui proiect avansează în ritm susținut.

Primul tronson din strada Gării a fost rezolvat într-un timp record, acum se lucrează la tronsonul doi. Și acesta va fi finalizat într-un termen record. Suntem într-un continuu contact, discutăm și analizăm în permanență situația cu constructorul – MIS Grup. Vreau ca să remarc un lucru: modul în care MIS Grup se mișcă anul acesta este de salutat, de apreciat și de încurajat. Ritmul este cu totul și cu totul diferit. Avansăm bine atât pe partea de infrastructură rutieră, cât și în ceea ce privește zona de pregătire a trotuarelor și de montare a pavajului. În curând vom avea, conform discuțiilor pe care le-am purtat cu MIS Grup, șapte echipe în teren. Patru echipe vor lucra pentru montarea pavajului de beton și trei echipe vor lucra pentru montarea pietrei naturale”, a mai spus Ioan Turc.

Sursa citată a menționat că și pe cele patru artere de circulație cuprinse în proiectul de reconfigurare a axei de transport public vor exista autobuze electrice, deși proiectul nu prevede achiziția acestora.

”Ținând cont de faptul că am semnat deja un contract pentru 20 de autobuze electrice care vor face legătura între Bistrița și Livezile, vom gândi traseele în așa fel încât și străzile de pe axa de transport Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului să fie cuprinse în traseele respective. Vom avea stații de autobuz cu afișaj electronic. Oamenii vor ști ce autobuz vine, în cât timp și care va fi traseul”, a mai explicat Ioan Turc.

Prin intermediul proiectului de reconfigurare a axei de transport public Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului, una dintre cele mai importante artere de circulație din municipiul Bistrița va fi complet modernizată.

Mai exact, proiectul prevede: 

  • modernizarea părții carosabile de pe cele 4 artere de circulație;
  • reabilitarea trotuarelor pe toată lungimea celor 4 străzi;
  • realizarea de benzi dedicate transportului public;
  • realizarea pistelor pentru bicicliști, pe ambele sensuri de circulație;
  • realizarea unui pasaj pietonal subteran pe Bulevardul Decebal, în zona halei comerciale;
  • îngroparea tuturor rețelelor electrice și de iluminat public;
  • sistem nou de iluminat public cu telegestiune;
  • modernizarea stațiilor de transport public existente (10 stații).

Proiectul are o valoare de circa 13 milioane de euro și este finanțat din fonduri europene, prin intermediul Programului Operațional Regional. 

Emisiunea de la AS-TV poate fi urmărită integral mai jos:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *