Avansează lucrările la pasajul din Decebal. ”Doar o înăsprire a vremii, ninsori abundente sau ploi ar fi de natură să ne întârzie în turnarea plăcii, a asfaltului și redeschiderea circulației”

Lucrările la pasajul pietonal subteran din zona Decebal avansează bine, spune primarul Ioan Turc, care precizează că în această perioadă se montează grinzile de susținere și cele transversale, după care va fi turnată placa peste pasaj și circulația în această zonă va fi redeschisă.

Prezent într-o emisiune la AS-TV, primarul Ioan Turc a vorbit pe larg despre pasajul subteran din Decebal, etapele parcurse deja și cele care urmează pentru realizarea acestuia.

Ioan Turc a precizat că municipalitatea s-a lovit de o serie de probleme de natură tehnică în realizarea acestui pasaj.

”Lucrările la pasaj avansează. Avansează chiar bine în ultima perioadă, dar am avut o serie de probleme de natură tehnică. Cineva a făcut o plângere la Inspectoratul de Stat în Construcții, cu trimitere la soluția tehnică de realizare a pasajului. Pentru edificarea pasajului, prin proiect, erau prevăzuți un număr de 250 de piloți forați, acei stâlpi pentru care o foreză dă niște găuri, sunt niște țevi cu un anumit diametru prin care se toarnă beton, după care acele țevi cu rol de cofrare se scot și rămâne pilonul sau pilotul. În urma sesizării pe care respectiva persoană a făcut-o, am fost obligați, printr-o decizie a Inspectoratului de Stat în Construcții, să facem o revizie a proiectului tehnic pentru realizarea pasajului. Ținând cont de faptul că în Transilvania există un singur expert, iar în România sunt vreo 3 probabil care fac asemenea expertize, timpul de realizare a expertizei a fost din păcate unul lung, dar, din momentul în care expertiza a fost gata, ne-am apucat din nou de treabă. Din nefericire, toată vara am așteptat să fie realizată expertiza. Probleme, și nu puține, am avut și cu devierea de rețele pentru că în acel perimetru există un păienjeniș de rețele: de apă, canalizare, curent și gaz. Etapa aceea a fost parcursă, dar ne-am blocat la etapa de refacere a proiectului în urma unei expertize. A venit expertul, a prezentat concluziile care au mers la proiectanți, iar ei s-au reapucat de treabă și au refăcut proiectul tehnic. Cea mai importantă modificare constă în faptul că am fost obligați să turnăm un număr suplimentar de piloți forați, și nu un număr mic, ci încă 200 de piloți forați. Ca să aveți o imagine cu privire la ceea ce s-a întâmplat, pot spune că pentru unul din pasajele rutiere subterane care se realizează la Oradea au fost turnați 80 de piloți forați, noi avem un număr de 450 de piloți. Este o muncă laborioasă. Oricât de mult te-ai strădui, forajul se face ținând cont de o serie de rigori care țin de sol, de compoziția lui, de performanța utilajului cu care se forează, dar am finalizat și această etapă. Au fost și trei foreze la un moment dat în acea zonă. Ne-am străduit să avansăm cât mai repede pe această componentă”, a spus primarul Ioan Turc la AS TV.

După finalizarea turnării piloților forați, s-a trecut la o nouă etapă – cea de aducere a terenului la cotă și la pregătiri pentru turnarea radierului.

Aceste pregătiri au constat în așternerea unei șape, în așternerea unei membrane bentonitice, în așternerea unei alte membrane cu scop de hidroizolație. Am turnat radierul după ce s-a cofrat și s-a turnat armătura. În momentul de față se lucrează pentru cofrare, pentru punerea armăturii pentru a se turna betonul pe pereții interiori și pentru grinzile de susținere, acele grinzi peste care ulterior se vor pune grinzile transversale. Se va întâmpla în curând, cel mai probabil săptămâna aceasta și acest lucru. Adică vor fi turnate așadar grinzile de susținere și vom începe să punem grinzile transversale. Urmează alte lucrări de pregătire. Va fi turnată placa și va trebui să așteptăm un anumit număr de zile, e un procedeu tehnologic. Ulterior urmează să așternem straturile de asfalt”, a adăugat Ioan Turc.

Edilul Bistriței a făcut și o precizare în ce privește redeschiderea circulației în zona Decebal.

Vreau să fiu cât se poate de limpede și oamenii să fie cât se poate de corect informați: într-o primă fază circulația se va deschide pe axul de la vest la est, adică pe drumul mare. Pe relația nord – sud, adică dinspre piață spre strada Ursului va mai dura, dar nu mult. Oricum, important e să deschidem circulația pe tronsonul principal. Ne străduim să facem acest lucru oricât ar fi de greu și de complicat. Doar o înăsprire mare a vremii, ninsori abundente sau ploi ar fi de natură să ne întârzie în realizarea acestui deziderat și anume turnarea plăcii și a asfaltului și redeschiderea circulației pe Decebal”, a completat Ioan Turc.

După redeschiderea circulației, lucrările vor continua în subteran.

Vom continua să lucrăm în subteran. Lucrările în subteran vor mai dura, cel mai probabil, până în primul semestru al anului 2024. Că vom finaliza în aprilie, în mai sau la începutul lunii iunie 2024, e o chestiune de detaliu. Important de știut este faptul că acest pasaj va fi dotat cu lifturi, în primul rând pentru persoane cu dizabilități, dar nu numai. Oricine va avea acces. Lifturile vor fi instalate la toate cele patru guri de acces. În mod suplimentar, am cerut și scări rulante pe componenta de urcare pe toate cele patru guri de acces. Și vom avea și acest lucru. (…) Acest pasaj își va face treaba. Este important să separăm traficul de mașini de cel pietonal. În primul rând trebuie să ne gândim la siguranța pietonilor. Cu cât separăm mai mult traficul de pietoni de cel de mașini, cu atât vom avea mai puține accidente, dar sunt importanți și factorii de mediu. Mașinile nu vor mai sta la semafor și pentru a da prioritate pietonilor, lucru care va asigura un flux mai bun, șoferii vor trece mai repede prin zona respectivă. Transportul în comun va câștiga în mobilitate“, a completat primarul.

Realizarea unui pasaj pietonal subteran în zona Decebal este o investiție prevăzură în proiectul ”Reconfigurarea axei de transport public pe traseul strada Gării – Bulevardul Decebal – strada Andrei Mureșanu – strada Năsăudului”, proiect pe care Primăria Bistrița îl implementează cu ajutorul unei finanțări europeane în valoare de circa 13 milioane de euro. Lucrările sunt executate de compania MIS Grup. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *