Cardul de energie, utilizat direct de acasă. Ministrul Marcel Boloş: ”Beneficiarii vor putea să achite şi online facturile la utilităţi”

Guvernul României a adoptat o ordonanţă care prevede posibilitatea ca beneficiarii cardurilor de energie să transmită documentele necesare efectuării plăţilor prin intermediul unei aplicaţii informatice. Aplicația va fi pusă la dispoziţia benficiarilor de Compania Naţională Poşta Română și urmează ca aceasta să fie disponibilă începând cu data de 20 februarie, pe site-ul posta-romana.ro.

Poşta Română va asigura funcţionarea aplicaţiei electronice, respectiv preluarea documentelor, prelucrarea acestora, efectuarea plăţilor către furnizorii de energie şi apoi informarea beneficiarilor de sprijin.

”Deşi avem încă paşi importanţi de făcut în ceea ce priveşte digitalizarea, datele arată că în anul 2021, circa 8 din 10 dintre gospodăriile din România aveau acces la reţeaua de internet de acasă. În mediul urban, 86,9% dintre gospodării sunt conectate la internet, iar în mediul rural doar 73,1% dintre gospodării. Prin prevederile adoptate astăzi şi tot cu sprijinul Poştei Române, simplificăm mecanismul de efectuare a plăţilor de către beneficiarii acestui tip de sprijin. Va fi o aplicaţie prin care se vor putea încărca şi transmite electronic documentele necesare plăţii: cartea de identitate, cardul de energie şi factura doveditoare a datoriei faţă de furnizorul de energie. Măsura asigură accesul nediferenţiat şi şanse egale pentru toate persoanele vulnerabile care beneficiază de sprijin pentru cheltuielile cu energia. Cei care nu se vor descurca să plătească online şi au probleme în ceea ce priveşte deplasarea vor putea să apeleze direct la poştaşi, care vor avea în permanenţă cititoare optice şi plata sa va efectua pe loc”, a declarat ministrul Marcel Boloş.

Termenul de soluţionare al unei cereri va fi de 5 zile, iar comunicarea informaţiilor privind validarea documentelor şi transmiterea documentelor doveditoare ale efectuării plăţii se vă face pe adresa de e-mail a beneficiarului.

Aşadar, beneficiarii de sprijin pot utiliza ajutorul pentru plata facturilor la energie prin următoarele modalităţi:

  • Direct la poştaş;
  • La orice oficiu poştal din mediul urban sau la oficiul poştal în raza căruia îşi are domiciliul beneficiarul, în mediul rural;
  • Online, prin intermediul aplicaţiei informatice pe care Poşta Română o pune la dispoziţie.

Cardurile de energie ajung la beneficiari începând cu 1 februarie

Distribuţia cardurilor de energie a început pe 1 februarie 2023, acestea urmând a fi livrate la domiciliul beneficiarilor prin Poşta Română. Prin această măsură vor fi sprijinite 2,8 milioane de locuinţe din România (aproximativ 4 milioane de persoane) în contextul creşterii preţurilor pentru utilităţi şi pentru toate produsele de consum.

Beneficiază de sprijin pentru plata facturilor la energie:

  • pensionarii cu vârsta egală sau mai mare de 60 de ani şi ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei, precum şi pensionarii cu pensie de invaliditate, indiferent de vârstă şi ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
  • persoanele – copii şi adulţi – încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri proprii lunare realizate sunt mai mici sau egalecu 2.000 lei;- familiile beneficiare de alocaţie pentru susţinerea familiei;
  • familiile şi persoanele singure care au stabilit dreptul la venit minim garantat.

Venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie să depăşească 2.000 lei.

Ajutorul pentru plata facturilor se acordă în două tranşe, a câte 700 lei fiecare.

Prin intermediul acestor vouchere se vor putea achita facturile pentru electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleţi şi alte materiale de încălzire.

Beneficiarii eligibili vor primi cardul de energie în perioada 1 – 28 februarie 2023. Cei care îşi păstrează calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul şi pentru tranşa a doua, începând cu luna septembrie.

Potenţialii beneficiari vor fi înştiinţaţi dacă s-au descoperit situaţii care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center-ul creat de Poştă, unde vor primi informaţii suplimentare şi vor fi îndrumaţi, dacă situaţia poate fi corectată.